• Home

    Ulrike
    Doszmann

    danser/ choreograaf

    • Home
    • Cover3
  • Cover3

    Ulrike
    Doszmann

    danser/ choreograaf

    • Home
    • Cover3

Projecten

  • In haar nieuwe voorstelling verkent Ulrike Doszmann twee lichtvoetige onderwerpen:
    de winter en de dood.

  • Een vrouw op toneel, helemaal alleen. Visueel slechts ondersteund door een cd-speler op een piano, een roze tas en een microfoon.

  • Poëtischedans, Folklore zo mooi, dat de tranen in je ogen schieten, en om allesheen een landschappelijk tapijt van oogstrelende schoonheid.

  • In de voorstelling geeft Doszmann haar publiek een steeds absurder uitleg van de veelzijdigheid van de Fatboy.

  • Winter. Sneeuw. Kou. Wit. Dood. Daar wil ik het graag over hebben. Zo. Die zit.

  • Met Paul van de Waterlaat
    Opgenomen tijdens Cultuurveld Tilburg - Kunstenaarssalon 37 - 21 december 2011

Waarschuwing

The form #3 does not exist or it is not published.

bioulrieke

Ulrike Doszmann

"De poëzie van het lachwekkende wordt ondergewaardeerd“

De charme van het Net Niet Gevoel, dat is het, wat Ulrike Doszmann bezig houdt. Een rood rokje bij 'Auf Wiedersehen, Helga', dat een eigen leven gaat leiden, een plaatselijke pianolerares, die ineens een beroemde Russische concertvirtuoos moet vervangen en daarbij schrijnend ten onder gaat, een zelf gecomponeerd lied dat net het Songfestival niet gehaald heeft- bijna onbenullige en herkenbare situaties, die haast absurdistisch vervreemd worden. Het werk van Ulrike Doszmann balanceert op de scheidslijn van humor en tragiek. Ze spaart zichzelf niet. De angst om af te gaan is haar vreemd.

Iemand lanceerde twee jaar geleden het begrip Danscabaret, om haar werk te omschrijven. Het maken van voorstellingen op locatie krijgt eveneens veel ruimte. Trieste leegstaande winkelpanden, luxe woonkeukens met kookeiland, een waterfontein, waar bij -2 graden Celsius in huidkleurig ondergoed doorheen gepoedeld wordt, de etalage van een kledingzaak, waar een poetsvrouw zonder fatsoenlijk gereedschap tot het uiterste gedreven wordt, plekken, die iedereen kent of dagelijks passeert, worden uit hun context gehaald of juist zo versterkt, dat een eigenlijk herkenbaar tafereel niet meer lijkt op wat het is. Het gewone en haast onbelangrijke wordt uitvergroot. Een terloops verteld verhaal over de leefomstandigheden van een gescheiden moeder fulmineert in een harendans, die laat zien, dat artistiek werk slopend voor je haardos kan zijn. De poëzie van het lachwekkende wordt volgens Ulrike Doszmann ondergewaardeerd.Ze blijft eraan werken om dit aspekt onder aandacht te brengen.

 

Film © Martijn de Boer

"Lieve moeder“

Een opening van een tentoonstelling met een speelvlak van 2 bij 2 meter, buitengesloten zijn achter een glazen pui, een lange smalle pijp, waaruit geen ontkomen mogelijk blijkt, een tegen de sluiting aanschurkend Oost Europees aandoend woonboulevard, tochtige pleinen en ijskoude fonteinen, maar ook de luxe woonkeuken in een statig herenpand of een zaak voor antieke typemachines- dat zijn de spelplekken, die het haart van Ulrike Doszmann vreugdevol laten kloppen.
Het maken van een voorstelling op locatie levert meteen een bijzondere speelplek op.
Een ruimtelijk kader, dat de sfeer, de uitvoering en het personage kan bepalen.
Toevallig langs lopende passanten vormen net als een absurd grote verzameling exotische kamerplanten een bestanddeel van het geheel.
De voorstellingen op locatie voert Ulrike Doszmann altijd in opdracht uit, de opdracht kan variëren van de opmerking: Dit is de plek, kijk maar, wat je ermee doet!, tot een specifiekere kadering, zoals een lezing over fotografie of 'iets met kunst'.
Deze diversiteit maakt het feestelijk, om op dit soort plaatsen te werken.

 

 

 

Film © De NWE Vorst

"Ik zou wensen“

Een opening van een tentoonstelling met een speelvlak van 2 bij 2 meter, buitengesloten zijn achter een glazen pui, een lange smalle pijp, waaruit geen ontkomen mogelijk blijkt, een tegen de sluiting aanschurkend Oost Europees aandoend woonboulevard, tochtige pleinen en ijskoude fonteinen, maar ook de luxe woonkeuken in een statig herenpand of een zaak voor antieke typemachines- dat zijn de spelplekken, die het haart van Ulrike Doszmann vreugdevol laten kloppen.
Het maken van een voorstelling op locatie levert meteen een bijzondere speelplek op.
Een ruimtelijk kader, dat de sfeer, de uitvoering en het personage kan bepalen.
Toevallig langs lopende passanten vormen net als een absurd grote verzameling exotische kamerplanten een bestanddeel van het geheel.
De voorstellingen op locatie voert Ulrike Doszmann altijd in opdracht uit, de opdracht kan variëren van de opmerking: Dit is de plek, kijk maar, wat je ermee doet!, tot een specifiekere kadering, zoals een lezing over fotografie of 'iets met kunst'.
Deze diversiteit maakt het feestelijk, om op dit soort plaatsen te werken.

 

 

Film © Joost van Dijk

"Me and my fatboy“

Ulrike Doszmanns voorstelling Me & My Fatboy, een voorstelling die meer fysiek theater is dan dans, is een parodie op productdemonstraties. Doszmann maakte de voorstelling in samenwerking met Laura Las en Leonard Bedeaux in het project The Body Building op Theaterfestival Boulevard, een serie korte dansvoorstellingen van DansBrabant in de Willem II Fabriek in ‘s-Hertogenbosch. In de voorstelling geeft Doszmann haar publiek een steeds absurder uitleg van de veelzijdigheid van de Fatboy, waardoor je uiteindelijk het personage dat Doszmann speelt nog beter leert kennen dan het product.

 

Film © Joost van Dijk

"Stalins Hamster“

Met Stalin’s hamster gaat Ulrike Doszmann op zoek naar haar verleden in het Oostblok. Opgroeien in de voormalige DDR doet iets met je. Maar wat precies? In haar voorstelling laat ze zien, wat niet meteen voor de hand ligt. Naast de topsport, de optochten, grijs vervallen gevels en een hele lange muur had het Oostblok nog veel meer te bieden. Poëtische dans, folklore zo mooi, dat de tranen in je ogen schieten, en om dat alles heen een landschappelijk tapijt van oogstrelende schoonheid.

Meer artikelen...